In de zomer alleen maar groen, in de winter de Sint-Jan, tussen de takken van de kastanjes door. En een chique huis met een rijke historie.
Prins Frederik der Nederlanden, zoon van koning Willem I, logeerde er ooit. Nu is het pand decor voor de verkoop van kunst, meubels en schilderijen uit de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw. Een van de belangrijkste bewoners van Parade 14 en 15 moet wel de Rijksontvanger A.T. baron van Rijckevorsel van Kessel (1783-1846) zijn geweest. Zijn naam en geboortejaar staan op de plaquette aan het hoekpand, nu bankgebouw, van de Parade en de Peperstraat. De voornaamste persoon die er ooit verbleef, was prins Frederik der Nederlanden. Deze zoon van koning Willem I logeerde van november 1831 tot juni 1832 bij de rijksontvanger, nadat hij had deelgenomen aan de Tiendaagse Veldtocht tegen de opstandige Belgen. Nu woont praktisch niemand meer aan de Parade, behalve bisschop Hurkmans op nummer 11, en Henk van de Ven en Ivy Verhoef op nummer 15. "Wij zijn de enigen die er wonen. Het is eigenlijk ridicuul." Het pand is prachtig gelegen, precies tegenover de Sint-Jan. Met een dicht bladerdek in de zomer, en een magistraal uitzicht op de kathedraal in de winter, door de takken van de kastanjes heen. "In oktober denk je: hé leuk, de Sint-Jan weer. Er zijn oude ansichtkaarten die precies hetzelfde laten zien. Er is nauwelijks iets veranderd", vertelt Ivy Verhoef (1946). Henk van de Ven en Ivy Verhoef wonen boven en drijven beneden hun antiekhandel 'V & V Agents & Dealers in Fine Art'. Van de Ven: "Wij hebben geen toegankelijk goed. In het begin had men in Den Bosch geen idee van wat wij doen. Men dacht dat wij een dépendance van het Noordbrabants Museum waren. Dit is geen winkel voor iedereen. Wij zijn gespecialiseerd in kunst, meubels en schilderijen uit vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw. De 'Haute Epoque' zoals de Fransen die periode noemen. Ik zit in de bovenlaag van Nederland." Van de Ven en Verhoef gebruiken het pand en zijn omgeving als een ideale ambiance voor zaken. "Het is een mooi pand op een mooi punt. En je kunt in Den Bosch net zo goed verkopen als in Amsterdam. Voor ons telt afstand niet. Ik doe de openhaard aan, zet de wijn op temperatuur en leg sigaren klaar. Dan komen de klanten wel naar het zuiden afzakken." EmpirestijlAan oude foto's zien Henk van de Ven en Ivy Verhoef dat het pand in de loop der jaren uiterlijk nauwelijks is veranderd. Daarbij is nog steeds duidelijk te zien dat het pand op nummer 15 vroeger één is geweest met dat op nummer 14. Het complex Parade 14 en 15 (toen nog Weesstraat) en Peperstraat 4 om de hoek kwam in de negentiende eeuw in handen van baron Van Rijckevorsel van Kessel en bleef enkele generaties in dezelfde familie. Van Rijckevorsel van Kessel verbouwde de panden in de huidige empirestijl. "Dat ze vroeger bij elkaar hoorden, kun je nog zien aan onze kelder, die een negentiende-eeuwse vloer heeft maar waarschijnlijk van middeleeuwse oorsprong is.Die loopt door tot onder de bank. Het is een prettige kelder, maar te laag." In de hal op de begane grond is een nis waar vroeger kennelijk een deur zat naar het pand ernaast. | 287 |
De voordeur van nummer 15 was oorspronkelijk die van het hele pand. Aan de Peperstraat was de ingang voor koetsen, die via het huidige Parade 15 het complex weer konden verlaten.Brocatelle de SienneDe panden 14 en 15 zijn begin twintigste eeuw door vererving gesplitst. Nummer 15 was nog een poos het notariskantoor van H. Rits, totdat het antiquairshuis werd. Henk van de Ven: "Voordeel is dat het fantastisch is verbouwd door de huidige eigenaar, van wie wij het huren. Hij is heel grondig te werk gegaan. Er zijn open haarden terug in het pand gebracht, die niet authentiek voor het pand zijn, maar wel uit de bouwtijd dateren, er zijn fraai parket en houten vloeren aangebracht."Heel bijzonder is de beschildering van de muren in speciale verftechnieken door Leo Taymans, een van België's bekendste decoratie-schilders. "Hij werkt met oude, vaak met de hand bereide, materialen en kleurstoffen en mengt die met kalkverven. Na het schilderen wast hij de muren weer af met zeep, om ze daarna in de bijenwas te zetten." Van de Ven wijst op de uit Frankrijk afkomstige haard in Lodewijk-XV-stijl, in één van de voorkamers, in Brocatelle-de-Sienne-marmer. "Die schouw met krullen en voluten. Er waren geen Hollanders die dit konden maken. De binnenmantel is van vuurvaste steen." Van de Vens werkkamer heeft een eenvoudiger schouw van zandsteen uit omstreeks 1780. Een andere schouw van marmer, Sarrancolin Ilhet, is ook Lodewijk-XV-stijl. "Die kostte in 1991 40.000 gulden. Dat soort bedragen wilde toen bijna niemand voor een schouw betalen. Maar hij wordt ook nooit minder waard." LangskapHet huis heeft een langskap' aan de Parade. Het is 19 meter breed en 8 meter diep. De voorgevel is een grijs geschilderde en gepleisterde lijstgevel. Er ligt een hardstenen stoep voor, met stoeppalen en borstwering. Er is nog een achttiende-eeuwse dakkapel met kleine roedeverdeling. Authentiek en bijzonder is volgens Van de Ven in elk geval ook het bovenlicht van de voordeur, met in het kozijn een fruitcoupe van hout. "Dat is van 1780 of zo. De overgang van Lodewijk XV naar Lodewijk XVI." Eronder, boven de deur, zit een versiering van hout, in de vorm van een rij damschijven half op elkaar."Geteld geld noemen ze dat. Is eigenlijk nog renaissance." De lantaarns zijn negentiende-eeuws. De paneeldeuren binnen, uit de negentiende eeuw, hebben knoppen van ebbenhout uit de zeventiende eeuw, zegt Van de Ven. "In elk geval antiek. Maar later eraan gezet. Tegenwoordig wil niemand meer ebbenhout draaien. Het is heel ongezond, geeft uitslag en ademhalingsproblemen." | 289 |
Huis met gepleisterde gevel; kroonlijst op klossen. Begin 19e eeuw. |
1943 | wed. C.M.J.A. van Heijst-van Bommel |
19?? | Kantoor Notaris D.W. van Niekerk |
2005 | (Parade 15): V & V Agents & Dealers in Fine Art |
Hans Boselie en Peter-Jan van der Heijden, Bossche monumenten in beeld (1975) 71, 72